Hej!

Här är information från 1:orna denna vecka.

I onsdags var vi på Kulturskolan i Varberg. Där fick vi se en föreställning som handlade om Pokemon och att Candela hade kidnappat lärare och Spark och Blanche hjälpte till att få tillbaks dem.

Idag har eleverna fått med sig en katalog hem. Den innehåller Kulturskolans utbud. De har öppet hus på lördag där man får prova på det man är intresserad av, inbjudan ligger också i katalogen.

Vi har jobbat med bokstaven X x (vissa också W w) och lärt oss mer om hundrasen tax. Vi har inte många bokstäver kvar nu. Vi kör bokstäverna W w, Z z och Q q nästa vecka. Vi har också introducerat programmering och eleverna fick programmera fröknarna att göra en syltmacka. Nästa vecka ska eleverna få ge varandra instruktioner.

I matten har vi jobbat med textuppgifter, vi har introducerat fingerfemman och pratat om vad frågan i en textuppgift är. Vi har också upptäckt att inte alla fakta i en uppgift alltid behövs för att kunna lösa uppgiften.

I SO har vi fortsatt att prata om vad mutor och bestraffning innebär.

Vi har också hunnit med bl a racerläsning, klassråd, engelska och kamratsamtal.

 

Läsläxa

Vi har i skolan pratat om GRIT  och vikten av att träna, träna och träna för att bli bra/bättre på något. (Läs gärna artikeln genom att klicka på länken.)

I samband med det  har vi tränat upprepad läsning, vi kallar det racerläsning i skolan. Vi började med att läsa en text i 5 minuter. Vi ringade in ordet vi hann läsa till. Därefter läste vi samma stycke text varje dag 4 dagar till, men nu tog vi tid på hur lång tid det tog. Alla elever läste sitt textstycke mycket snabbare den 5:e dagen och upplevde verkligen att det hjälper att träna.

Nästa vecka är läsläxan att läsa högt för någon annan 5 minuter varje dag. Syftet är att hinna lite längre i texten varje dag. Eftersom tiden nu är konstant, tror vi att eleverna kommer hinna läsa lite mer varje dag. Eleverna har börjat i skolan med att ringa in ordet de hann till första gången de läste 5 min. De har satt en 1:a efter det ordet, det står för första tillfället. Nästa tillfället markeras med en 2:a, tredje tillfället med en 3:a osv.

Om man efter att ha läst fler tillfällen hinner läsa ut hela sin text, kan man börja ta tid på hur lång tid texten tar och se att det går snabbare och snabbare, precis som vi tidigare gjort i skolan, se ovan.

Om eleverna läser lite fel, på några ord, ändelser gör det ingenting. Om de börjar gissa sig till ord för att det ska gå ”snabbt” är det viktigt att bryta och poängtera att det är läsning det handlar om. Inte att gissa.

Fritidsinfo

Den 19/3, på måndag, stänger fritids 16,30 för att all personal har arbetsplatsträff. Det är viktigt att ni hämtar ert barn/era barn, senast 16.30.

På onsdag är det ”Rocka sockorna”-dagen. Eleverna får gärna ha olika sockor på sig. För mer information klicka på bilden.

 

 

Att tänka på till v. 12
Kojen 1:1
Måndag – Fritids stänger 16.30.
Tisdag – Grön grupp -Bibliotek – tänk på att ta med biblioteksböcker hemifrån.
Onsdag – Rocka sockorna
Torsdag – Studiedag. Fritids är öppet.
Fredag – Läsläxa är upprepad läsning. Att läsa 5 minuter varje dag i texthäfte och upptäcka att man hinner läsa mer och mer av texten. Matteläxa på nomp.

Ruffen 1:2
Måndag – Fritids stänger 16.30.
Tisdag – Idrott. Tänk på kläder, skor och handduk.
Onsdag – Rocka sockorna
Torsdag – Studiedag. Fritids är öppet.
Fredag – Läsläxa är upprepad läsning. Att läsa 5 minuter varje dag i texthäfte och upptäcka att man hinner läsa mer och mer av texten. Matteläxa på nomp.

Hytten 1:3
Måndag – Fritids stänger 16.30.
Tisdag –
Onsdag – Idrott. Tänk på kläder, skor och handduk. Rocka sockorna
Torsdag – Studiedag. Fritids är öppet.
Fredag – Läsläxa är upprepad läsning. Att läsa 5 minuter varje dag i texthäfte och upptäcka att man hinner läsa mer och mer av texten. Matteläxa på nomp. Bibliotek – tänk på att ta med biblioteksböcker hemifrån.

Trevlig helg!
Ines, Ulrika och Dennis

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg