Hej!

Hoppas alla haft en glad påsk och fått chans till lite ledighet.
Första veckan efter lovet har startat strålande, precis som vädret!

I svenska har vi nu lämnat Granens abc och bokstavsjakten. Alla 29 bokstäver är nu upphittade och eleverna känner sig säkra på alfabetet. Vi har därför börjat med berättande text. Den här veckan har vissa av oss arbetat med hur man kan starta sin berättelse/saga och andra är på nästa steg, hinder. Ett engagerande arbete där samtliga elever gör ett fantastiskt jobb. Vi har också jobbat en del med begrepp och då har vi använt oss av en 4-hörnsövning. Lärorikt!

I matten har vi fortsatt med textuppgifter som är en riktigt utmaning. Vi har använt oss av fingerfemman (fråga eleverna, de kan!) för att lösa de svåra uppgifterna. Vidare så har vi jobbat med addition av tiotal och ental. Några av oss har också börjat arbeta med klockan. Eleverna kämpar på!

I so har vi sammanfattat och knutit ihop säcken om vårt arbete Vem bestämmer?. Även där har vi arbetat med begrepp som varit betydelsefulla under arbetets gång. Nästa vecka påbörjar vi ett nytt område i so, nämligen geografi!

Något som eleverna verkligen tycker om är när det är dags för no, då vi för tillfället har tema programmering. Den här veckan har vi bland annat börjat med dansprogrammering, vilket vi kommer fortsätta med nästa vecka.

Vi har också haft engelska och kamratsamtal.

Matematikläxa (nomp)
Vi vill bara påminna om att inte glömma att göra matematikläxan.

Ipad/spel
Vi har fått reda på att många elever i våra klasser själva spelar ipadspel som har högre åldersgräns än deras ålder. Det kan också vara att man tittar på youtubefilmer som andra spelat in då de spelar dessa spelÄven om man själv inte spelar spelet, utsätts man som ”tittare” för de saker/miljöer som spelen innehåller t ex våld, polisjakter, utmanande danser osv. Detta är saker eleverna sedan diskuterar i skolan.

Vi vill uppmana er föräldrar att engagera er i vad era barn gör på Internet, iPad och andra digitala verktyg. Sitt med, fråga, var intresserade. Har ni funderingar så kontakta ditt barns klasslärare.

V. 17 har vi hattparad.

På fredag v. 17, den 27/4 har vi hattparad på skolan. Vi går i parad till samlingsplatsen på framsidan, där vi tillsammans sjunger in våren.

Tidigare har eleverna tillverkat egna hattar i f-klass. Nu får man gärna ta med sig en hatt hemifrån, det kan vara en snygg keps, farfars basker, mammas plommonstop eller någon annan huvudklädnad som känns originell. (Inte bara vanliga vintermössan.)

Skräpplockarpromenad.

Dagen innan hattpromenaden, den 26/4 går vi på den årliga skräpplockarpromenaden. Vi plockar upp papper och annat som legat gömt i snön.

Man får ta med sig en egen handske att ha på sig om man vill, annars delar vi på skolan ut gummihandskar till de elever som vill ha det. De kan vara lite stora, och därför har några elever tidigare valt att ha egna handskar.

Önskemål om cd-fodral

Vi kommer att odla bönor i no’n, för att undersöka växtens delar, se utvecklingen från frö till planta. Därför undrar vi om ni har överblivna cd-fodral hemma som vi kan få att odla i. Vi har några i skolan, men då eleverna fick nys om idén ville de odla i var sitt. Så om vi får in så det räcker gör vi så, annars odlar vi flera tillsammans i samma fodral. Det viktiga är att det inte är det riktigt tunna cd-fodralet, utan det som är nästan 8-9 mm tjockt.

 

Att tänka på till v. 16
Kojen 1:1
Måndag –
Tisdag – Gul grupp -Bibliotek – tänk på att ta med biblioteksböcker hemifrån.
Onsdag –
Torsdag –  Idrott. Tänk på kläder, skor och handduk. Läsläxan
Fredag – Matteläxa

Ruffen 1:2
Måndag –
Tisdag – Idrott. Kom ihåg kläder, skor och handduk. Sista veckan med inomhusidrott för klass 1:2.
Onsdag –
Torsdag –  Läsläxa.
Fredag – Matteläxa. 

Hytten 1:3
Måndag –
Tisdag –
Onsdag – Idrott. Tänk på kläder, skor och handduk.
Torsdag –  Läsläxan
Fredag – Bibliotek. Tänk på att ta med böcker hemifrån. Matteläxa

Ha det skönt i vårsolen!

Ines, Ulrika och Dennis.


Prenumerera på nya blogginlägg